Ukochana Partio!

Nasi politycy chcą tego zabronić. A ja jestem zakutym liberałem i dlatego dziś – w ramach walki o wolność słowa – będę propagował komunizm. Konkretnie: miłość do partii.

lvjihong

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć artystę w pełnej krasie.

Na twórczość Lü Jihonga (吕继宏) natknąłem się przypadkiem, szukając słów do pewnej piosenki. Wklepałem w gugla frazę o „ukochanej partii” i w ten sposób zaserfowałem na dopracowaną internetową stronę pana Lü. Pomyślałem sobie od razu, że to niesamowite. Facet, którego można uznać za kogoś w rodzaju chińskiego Adama Zwierza, ma tak wymuskany łebsajt. Gdyby PRL przetrwał ostatnie 20 lat, tak właśnie mogłyby się reklamować gwiazdy festiwalu w Kołobrzegu.

Jedna mała różnica: ChRL to nie PRL. Tę prostą prawdę wytykam czasem amatorom prostych analogii. W Kołobrzegu promowano siermiężny, peerelowski militaryzm, ale czyniono to zręcznie. Hity w rodzaju „Chabrów z poligonu” nuciła cała Polska, a nawet w propagandówkach w rodzaju „Gdy Polska da nam rozkaz” było coś sympatycznego. Trudno sobie wyobrazić, by w Kołobrzegu pojawiły się agitki o miłości do partii. Ciemny lud nadwiślański po prostu by tego nie kupił.

W Chinach jest zupełnie inaczej, m.in. dlatego, że partia pochodzi z własnego chowu, a nie z moskiewskiej nominacji. Z gorącymi uczuciami wobec tej organizacji nie trzeba się zatem kryć. I o tym właśnie śpiewa Lü Jihong, tenor chińskiej marynarki wojennej. Jak podaje encyklopedia internetowa Hudong,  Lü nie szczędzi sił, by nieść radość chińskim marynarzom. Występował nawet na wyspach Spratly. Zjeździł też inne rejony: był w USA, na Filipinach i oczywiście we Francji (tutaj można pooglądać zdjęcia z peregrynacji).

Piosenka, którą tu przetłumaczyłem nosi wdzięczny tytuł „Partio, chcę ci powiedzieć”. Napisał ją Ma Jinxing, artysta chińskiej marynarki wojennej i pedagog. Piosenka jest interesująca ze względu na „słoneczną” metaforę. Otóż chińscy komuniści od dawna porównywali partię do słońca. W latach 60., gdy rozkwitł kult jednostki, słońcem stał się sam przewodniczący Mao. Najbardziej znana pieśń z tego okresu to „Wschód jest czerwony”. Słyszymy w niej, że „tam gdzie partia, tam światłość”, i że „Mao jest gwiazdą zbawienia ludu”.

Chociaż kult Mao został skrytykowany, to chińska partia nadal chętnie posługuje się słoneczną metaforą. Następna piosenka w niniejszym cyklu – już za kilka dni – też będzie o słońcu. Ale już w zupełnie odmiennym stylu i duchu, bo tym razem zmierzam się zmierzyć z twórczością pierwszej chińskiej kapeli heavymetalowej.

《党呵我想对你说》, 作词:马金星, 演唱:吕继宏/ „Partio, chcę ci powiedzieć”, słowa: Ma Jinxing, śpiewa: Lu Jinhong
我是一掬水
飘洒在天空
因为有了阳光
我才成为彩虹
我是一粒种
播撒在大地
因为有了春风
我才郁郁葱葱党呵亲爱的党
我想对你说
你就是我的太阳
我的春风
党呵亲爱的党
我想对你说
是你给我生命增添无限灿烂
让我感到人生竟是如此光荣
光荣我是一颗星
遨游在天庭
因为有了太阳
我才闪烁晶莹
我是一棵树
扎根在高山
因为有了春风
我才叶绿花红党呵亲爱的党
我想对你说
你就是我的太阳
我的春风
党呵亲爱的党
我想对你说
是你给我生命增添无限灿烂
让我感到人生竟是如此光荣
光荣党呵亲爱的党
我想对你说
你就是我的太阳
我的春风
党呵亲爱的党
我想对你说
你就是我的太阳
我的太阳


Jestem kroplą wody
Spadam z nieba
Dopiero w świetle słońca
Zamieniam się w tęczę
Jestem ziarenkiem
Rzuconym na ziemię
Dopiero pod tchnieniem wiosny
RozkwitamPartio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że jesteś moim słońcem
moim tchnieniem wiosny
Partio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że nadałaś memu życiu bezgranicznego blasku,
Dzięki tobie poczułem, że życie ludzkie jest chwałą
chwałąJestem planetą,
Wędruję po niebie
Dopiero dzięki słońcu
Migoczę światłem
Jestem drzewem
Zapuszczam korzenie na wysokiej górze
Dopiero pod tchnieniem wiosny
Zielenię się i kwitnęPartio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że jesteś moim słońcem
moim tchnieniem wiosny
Partio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że nadałaś memu życiu bezgranicznego blasku,
Dzięki tobie poczułem, że życie ludzkie jest chwałą
chwałąPartio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że jesteś moim słońcem
moim tchnieniem wiosny
Partio, ukochana partio,
Chcę ci powiedzieć,
że jesteś moim słońcem
moim słońcem

Copyright 2009 Konrad Godlewski

Skomentuj

